Insamling för skrovarbeten vintern 2025- 2026.
Under några år har arbetet på Sunbeam haft fokus på segel, rigg, innerutrymmen och att bli skolfartyg. Nu är dessa projekt i stort sett klara och det är åter tid att tänka på skrovet under vattenytan.
Denna vinter ligger Sunbeam i Västra dockan på Beckholmen för skrovöversyn och vi har just avklarat 5-årsbesiktningen.
Nästa år däremot händer det grejer. Då kommer vi att inleda den renovering av akterskeppet som krävs för att säkra fartygets fortsatta överlevnad och på sikt ge möjlighet att åter bedriva verksamhet i större farvatten. Vi har i år beviljats ett bidrag från Riksantikvarieämbetet som tillsammans med ett arv från en av UMMABs grundare och intäkter från nästa sommars Classic-Sailing seglatser räcker till att påbörja arbetet och byta bord och spant på babordssidan. Men eftersom akterstäven, som borden är fästa i, också behöver bytas vore det mycket mer rationellt och ekonomiskt att renovera hela akterskeppet på en vinter. För detta behövs dock minst 500 000 kr till och under kommande år kommer UMMAB att skicka fler ansökningar till olika finansiärer.
Sunbeams vänner kommer att stödja skrovarbetet genom att starta en ny insamling för att bidra till finansieringen. För 600 kr kan vi betala en timmerman för en timmes arbete, 1 000 kr räcker till virke för ett spant och 10 000 kr räcker till att köpa in en ekplanka som räcker till ett av de längre borden och för 50 000kr kan man köpa in ämnet till en akterstäv.
Sätt in ditt bidrag på Sunbeams vänners konto!
Märk ”Skrov”.
PG: 49 19 62-7
Swish: 123 243 26 49
Skänk minst 600 kr så får du en en Sunbeam t-shirt som premie. Maila namn, adress och önskad T-shirt storlek till:
sunbeamsvanner@gmail.com, så skickar vi tröjan med posten.
Mer om genomförda och planerade skrovarbeten
Vintern 2018-2019 byttes spant, bord och garnering för om stormasten, men innan Sunbeam åter kan segla på det stora havet krävs minst två lika stora arbeten till.
I en första etapp skall återstående gammal bordläggning i aktern bytas, och i samband med detta, spanten bakom akterstäven. Efter denna etapp har vi bytt all bordläggning som är kvar sedan det tidiga 1900 talet och skeppet kommer att bli mycket lättare att hålla tätt.
I en avslutande etapp byts sen återstående spant, under byssa och toaletter, samt garnering. Efter detta kommer skrovet att ha återställt till den styrka hon hade som ny, vilket är kravet för att åter få certifikat att segla i större farvatten. Detta arbete görs från insidan och därefter måste inredningen återuppbyggas.
Varje etapp beräknas kosta 1,5 – 2 miljoner kronor varav ca 3/4 är lön till de timmermän som leder arbetet och ersättning till praktikanter.